Will the Boat Sink the Water?



Çinde köylü halkın yaşamı
Chen Guidi ve Wu Chuntao
Published by Public Affairs, a member of Perseus Books LLC.
229 sayfa

Bu kitabı satın almak için
Özet Pdf : WilltheBoatSinktheWater.pdf

Kitaptan Önemli Noktalar

• Yerel yöneticiler, köylüler üzerinde vergi, para cezası gibi yaptırımları uygulamada çok geniş bir otoriteye sahiptirler.

• Ülkede yapılan reformdan bu yana köylüler üzerindeki vergi yükü çoğalarak artmıştır.

• Köylüler şehirde yaşayan halkdan altı kat daha fazla vergi ödemektedir.Oysa şehirde yaşayan halkın geliri kırsal alanda yaşayan halktan altı kat daha fazladır.

• Yerel yönetimlerdeki rüşvet lüks harcamalara gitmektedir.

• Köylünün üzerindeki vergi yükü artarken köy, il ve ilçelerdeki bürokrasi çoğalmaktadır.

• Kendi kanuni haklarını savunan köylüler işkenceye maruz kalmaktadır.

• Çin liderleri köylü halkın üzerindeki vergi yükünü haffifletmek için söylemlerde bulunmakta fakat etkili bir politika uygulayamamaktadırlar.

• Çin’in kısal kesıimde uygulanan oturma izni sitemi köylüleri ikinci sınıf vatandaş yerine koymaktır.

• Çin huükümeti, köylü halkın var olan problemlerini çözmez ise olası kaçınılmaz bir felaket ile karşılaşacaktır.
• Çin devleti bu tür sorunların ortaya çıkarılmasını yasaklamıştır.

Kitapta Başlıca Aranan Cevaplar

1. Artan güçlü ve hantal bürokrasi nasıl zorlama, sahip olduğu gücü kötüye kullanma yolu ile Çin köylüsünden yararlanmaktadır?
2. Bu durumun ne gibi etkileri vardır ?
3. Köylü halkın içinde bulunduğu bu durum Çin’in gelecegi için ne ifade etmektedir?

Çin’in kırsal kesiminde gerçekleşen bir olay

Dıng Zuoming, Çin’in fakir olan bir bölgesinde, Anhui’de bir köylüdür. Ulusal çapta yapılan sınavdan aldığı not ile şehirdeki bir okulda okuyacabilecek iken şehirli ve köylü ayrımcılığı nedeni ile köydeki hayatına devam etmek durumundadır.

Ding, yaşadığı kasabada uygulanan vergi oranlarının kanuna uygun olmadığını ve fazladan alınan bu vergilerin köy liderleri tarafından zimmetlerine geçirildiğini düşünmekteydi. Ding ve diğer köylülerin köy liderine vergi denetim dosyalarını sormaları ile başlayan olay hiçte ılımlı bitmemiştir. Kasaba yönetimi bu suçlama karşısında verginin yüksekliğini kabul etmiş fakat Parti yönetiminin isteği dışında fazladan vergi alınmadığını savunmuştur.

Ding bu durum karşısında ilçe değil il genelindeki yargıya yazılı dilekçe ile şikayetini dile getirmiştir. Bulunduğu kasabaya geri döndüğünde ise
yerel yetkili tarafından saldırıya uğramış ve hastaneye kaldırılcak şekilde ağır yara almıştır.

İlçe genelindeki yargı süreci sonrası, Ding haksız bulunmuş ve hastane masraflarının kendisi tarafından ödenmesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Yaşanan bu tür kendi hakkını savunmaya dayanan olayların sonu çoğunlukla aynıdır. Sözü geçen bu olay Xinhua haber ajansı tarafından duyulmuştur.

Village Tyranny

Başka bir olay ise yine vergi oranının fazla olduğundan şikayetçi olan, Anhui kasabasında yaşayan bir çiftçinin yaşadıklarıdır.
......

Korkunç Döngü

Anlatılan, kırsal alanlarda geçen diğer olaylarda aynı şekilde, yerel yönetimlerin gücü nasıl kötüye kullanıldığını, baskıcı vergileri ve yapılan zulumleri açıkca gözler önüne sermektedir.

Günümüze bakarsak, parti yönetiminin direktiflerine rağmen, köylü halkın üzerindeki vergi yükü artmaktadır. Köylünün ödeme gücü olmadığı bazı durumlarda yerel yönetimler çiftçinin çiftlik hayvanı, makina, televizyon gibi kişisel eşyalarına el koymaktadır. Uygulanan legal olmayan şiddet ise alışılmadık bir durum değildir.

Yaşanan problemin kökeni ise devrim sonrası yıllara dayanmaktadır. O yıllarda, merkezi yönetim, ordu ve endüstrileşmeye önem verirken yerel yönetime gerekli önemi göstermemiştir. Hernekadar devrimci sözler içinde adı geçse bile ulusal politikar köylü ihtiyaç ve isteklerine öncelik göstermemişlerdir. Kollektivizim ile köylüyü kamulaştırma politikası,1956 yılında tarım üretiminin düşüşünü getirmiştir.

Mao’nun anti-sağcı politikası köylü halkı problemlerine eğilmektense,halkın ifade özgürlüğü gücünü azaltmıştır. 1958, büyük hamle yılları sırasında ve sonrasında köylü hiçbir şekilde malvarliğına sahip olmamış hatta kendisine ait ev ve mutfak eşyaları bile kollektif şekilde kullanılmıştır.

Yerel yönetimlerin yukardan gelen baskıcı istekler karşısında üretilen ürün miktarı hakkında fazladan rakam göstermesi, devletin daha da fazla ürün talebini beraberinde getirmiş bu durum da ülkede yaşanan büyük açlığı doğurmuştur. Bu açlık yıllarında bir köy sahip olduğu nüfusun %68’ini diğer bir köy ise %17’sini kaybetmiştir.

1966 -1976 yılları arası yaşanan kültürel devrim yıllarına gelecek olursak köylününün elinde bulunan bir çift tavuk veya değeri olan başka mallar kapitalizmin simgesi olarak görülmüştür. Bu yıllarda tekrardan tarımsal üretimin dik bir seyirde düştüğü görülmektedir. 1976 Mao’nun ölümünden sonra ise tarımsal yapılanma bir derece nefes almıştır. Devlet, köylü halkını özgürleştirecek “household-contract” sistemini başarılı bir şekilde uygulamıştır.
Uygulanan bu kontrat sistemi ile Çin’in kırsal kesiminde bolluk umutları doğmuştur.

Fakat, 1984 yılında Çin reformlarını kentler üzerinde yoğunlaştırmaya başlamış, kasaba ve köylerde vergi arttırımı yaşanmıştır. Kasabalarda yönetimlerinin üst yerel yönetim ile yaşadığı bürokrasi masraflarının artışı merkez yönetimin yerel yönetimlere daha fazla sorumluluk hakkı vermesine neden olmuştur (fakat ayrılan fonlarda artış yaşanmamıştır). Bu yıllarda tarıma ekonomik yatırım orani %18 iken yerel ve merkezi vergi oranlarının 4 kat arttiğı görülür (1990 – 2000). Yıne bu yıllarda köylüler şehirde yaşayan halkdan altı kat daha fazla vergi ödemektedir.Oysa şehirde yaşayan halkın geliri kırsal alanda yaşayan halktan altı kat daha fazladır.

Köylünün sorumluluklarını denetleyen kurumun vergi listesinde devlet şurası ve çeşitli bakanlıklar tarafindan tasarlanmış, tahsil edilen harç ve yükümlülükler 93 kategoride listelenmiş. Yerel yönetimler 269 farklı vergi toplamakta ve çoğunlukla hiçbiri kanuni neden göstermeden vergi artışına gitmektedir.Yakından bakıldığında fare öldürme, market açma, domuz öldürme, evlilik gibi vergiler görülmektedir.

Çin’in artan yerel bürokrasisinin önemli bölümünü köylünün yükümlülüğü oluşturur.1979-1997 yılları arasında devlet tarafından çalıştırılan toplam işçi sayısı iki milyondan biraz daha fazla iken sekiz milyona çıkmıştır.Çin ekonomik açıdan önemli ülkeler ile karşılaştırıldığında içlerinde idareciliğine en fazla dayananıdır.

Görülen en önemli bürokratık ayrımcılık ise yeme ve içmenin devlet tarafından karşılanmasıdır. Kasabada yaşayan 80,000 kişi 1,000 idareci ve 1,000 öğretmeni desteklemek durumundadır. 1998 yılında finans bakanlığında çalışan bir asıstanın açıkamasına bakarsak, devlete çalışanların halka oranı 1:40. İki bin yıl önce Han hanedanlığinda ise bu oran 1:8,000’dir.

Çin sosyalizminin baş gösterdiği yıllardan beri köylü halka ayrımcılık uygulamaktadır. Uygulanan oturma yasağı ile köylü halk şehire göç etse bile ikinci sınıf vatandaş olarak görülmektedir.

Ulusal Halk Kongresindeki kırsal kesimi kabaca dörtte birlik bir bölüm temsil etmektedir. Kentsel alanları temsil eden delege sayısı 250 000 kişi için bir delege iken, Kırsal alanlar için 900 000 kişiye bir delege düşmektedir.

Çözüm: Dürüst Yönetim

Köylü halkının problemlerine çözüm dürüst ve bencil olmayan bir yönetim şeklidir. İçeriği iyice planlanmış sistematik refomlar gereklidir. Bu konu ile ilgili çeşitli önerilerilere bakacak olursak, çözümüm ne kadar tartışmalı olduğunu anlarız. Getirilen birkaç öneriyi sıralayacak olursak;


• Önemli olan köylünün hukuki haklarını garantilemektir.
• Anlaşılır bir tarım reform getirilmelidir.
• Acre’dan (4047 m2) az toprağı olan köylü vergiden muaf tutulmalıdır.
• Kirsal ve Kentsel halkın hakları oturma yasağı kaldırılarak eşitlenmelidir.
• Bürokrasi yükü, özellikle yerel seviyedeki bürokrasi azaltılmalıdır.
• Köylüyü temsil edecek güçlü kurumlar oluşturulmalıdır.

Yazar Hakkında

Wu Chuntao ve eşi, Chen Guidi köyde büyümüs ve ‘Hefei Yazarlar Kulubü’ne üye olduğu şehire taşınmışlardır. Çin köylü halkı konusunda yaptıği çalışmalardan dolayı ‘Lettre Ulysses Award’ ödülüne layık görülmüşlerdir.
Chen, aynı zamanda ‘Cin Yazaraları Derneği’ üyesidir. Lu Xun ise ‘Literary Achievement’ ödülü sahibidir.

0 yorum:

Kontak - cinceogreniyorum@gmail.com | Daya Earth Blogger Template